Loading Events

• This event has passed.

Barnevernfrokost: Musikkterapi i barnevernet

23. June 2021 @ 09:00 - 09:45

Kan musikk hjelpe barn og unge som har en vanskelig oppvekst?

Mange unge i barnevernet har psykiske vansker og opplever utfordringer knyttet til tillitt, identitet, deltakelse og trygghet. Kostnadene ved manglende forebygging er store, både for det enkelte barnet og for samfunnet. I flere kommuner har man tatt i bruk musikkterapi som et verktøy for å fremme trivsel og sikre barns rett til å bli sett, hørt og forstått. Kan musikk være et verktøy som gjør unge i barnevernet bedre rustet til å takle hverdagen?

Viggo Krüger er førsteamanuensis og leder for Griegakademiets senter for musikkterapiforsking, UiB. Han har studert bruk av musikk som terapi for barn og unge, og fulgt unge i barnevernet over flere år som del av sin forskning.

***

Barnevernfrokost er en digital seminarserie som arrangeres av DIPA-senteret i samarbeid med Bergen kommune – Etat for barn og familie og Centre on Law and Social Transformation (UiB/CMI).

Delta via lenken: https://uib.zoom.us/j/67226819399?pwd=V3Qza2p4STNaby9BalNTRTJ0TE5CZz09

Gjerne følg med underveis med PowerPoint presentasjonen.

Kurset som ble omtalt: Musikk i forebyggende arbeid med barn og unge

WHO-rapporten som ble omtalt i seminaret: What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review (2019)

Date:
23. June 2021