Centre for Research on Discretion and Paternalism Bergen

Consensual services in child welfare

VIDEO: Voluntary services based on consent given by parents and children (and/or other relevant parties) make the core of child welfare services in the Nordic countries. Nevertheless, there is also heavy criticism about voluntariness: is it just hidden coercion?

This short presentation, based on a study carried out in Finland, listening to social workers, children and parents as well as analysing case documents and legislation, argues  that indeed there is a fair reason to be reflective about voluntariness but it would be simplistic to ignore it as an option.

Tarja Pösö is Professor at the University of Tampere (Finland) and Adjunct Professor at the Centre for Research on Discretion and Paternalism.

The video is in English.

Frivillige tjenester basert på samtykke fra foreldre og barn utgjør kjernen av den nordiske barnevernsmodellen. Likevel rettes det ofte kraftig kritikk mot graden av frivillighet: er de nordiske barnevernssystemene i grunn preget av en form for skjult tvang? Basert på en studie med intervjuer av sosialarbeidere, barn og foreldre, samt analyse av relevante sakspapirer og lovverk gir Professor Tarja Pösö i dette foredraget et innblikk i graden av frivillighet innenfor det finske barnevernet. Foredraget og diskusjonen er på engelsk.

Tarja Pösö er professor ved Universitetet i Tampere (Finland) og tilknyttet Centre for Research on Discretion and Paternalism.