Barnevernfrokost: Fosterhjemsundersøkelsen 2023 – Hva sier stemmene fra fosterhjemmene om hva som skal til for stabilitet og bedre rekruttering?

10. November 2023 @ 09:00 - 09:45

Norge er inne i en fosterhjemskrise! Det er stor mangel på fosterhjem. Barn står i kø for å få et trygt hjem. Fosterhjemsomsorgen er grunnmuren i barneverntjenesten. 9 av 10 barn som av ulike grunner ikke kan bo hjemme med sine foreldre, bor i fosterhjem. Alle parter ønsker at disse barna skal bo i fosterhjem, framfor på institusjon, men det er vanskelig å rekruttere mange nok godkjente fosterhjem. Det er et sammensatt bilde av hvorfor vi er kommet i denne situasjonen, – at barn lever under omsorgssvikt og de ikke får rett hjelp til rett tid. Dette er alvorlig!

Fosterhjemsundersøkelsen er et foto av virkeligheten slik den fortonet seg når over 1500 fosterforeldre og 260 ungdommer som bor i fosterhjem, med sine brukererfaringer, ga oss denne viktige kunnskapen.

Hvordan delta på Barnevernfrokost

For å delta på webinaret klikker du lenken under og følger instruksjonene. Vi anbefaler å laste ned Zoom-applikasjonen på forhånd.

Barnevernfrokost er en åpen webinar-serie om barnevern og barns rettigheter. Serien arrangeres av Centre for Research on Discretion and Paternalism (UiB) i samarbeid med Bergen kommune – Etat for barn og familie og Centre on Law and Social Transformation (UiB).

10. November 2023
Event Categories: