Norsk barnevern sett med internasjonale øyne

22. October 2018 @ 15:00 - 17:00

Prof. Marit Skivenes and researcher Katre Luhamaa are presenting at a seminar on the critique of Norwegian Child Protection. The seminar is held at Litteraturhuset i Oslo, and organized by the Ministry of Children and Equality.

The Ministry plan to video stream the seminar. We will share the link on this page when available.

Agenda (in Norwegian)

• Åpning ved Statsråden
    Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland om synet på og verdsettingen av barn i Norge og norske velferdstjenester, og hvordan dette legger føringer på barnevernet.
  • Norsk barnevern og det internasjonale perspektivet
    Mari Trommald, direktør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, ønsker velkommen og etablerer dagens problemstilling.
  • Ungdommer om synet på barns rettssikkerhet og barnevernets rolle
    Innlegg fra tre ungdommer fra Forandringsfabrikken.
  • Barnevern over landegrenser
    Siri Sletner – nylig tilbakevendt ambassadør ved den norske ambassaden i Praha – vil formidle sine erfaringer fra å stå i mediestorm og kritikk i Tsjekkia.
  • Barnevernet i internasjonale medier
    BBCs Tim Whewell, reporteren bak Norway’s Silent Scandal og Maciej Czarnecki, forfatter av boken Norsk barnevern sett utenfra og Egil Espen Hansen, sjefsredaktør i Aftenposten, deltar i debatt som bl.a. vil belyse framstillinger av norsk barnevern, kildekritikk og hensynet til personvern og informasjon om substansen i barnevernssaker.
  • Hva kjennetegner norsk barnevern, og hva skiller Norge fra andre land?
    Professor Marit Skivenes fra Universitetet i Bergen snakker om hva som kjennetegner norsk barnevern basert på egne sammenlignende studier av barnevern i ulike land.
    Katre Luhamaaa fra Universitetet i Bergen snakker om barnerettigheter og menneskerettighetsdomstolens avgjørelser om barn og barnevern.
  • Hvordan kan rettssikkerheten i barnevernet styrkes?
    Innledning fra Barneombudet om hva hun mener må gjøres for å styrke rettssikkerheten.
  • Debatt: Inga Bejer Engh (barneombud), Marit Skivenes (UiB), Jan Storø (OsloMet), Thea Totland (BARNAS- Stiftelsen barnas rettigheter og Barneadvokatene) og Pernille Pettersen Smith (fylkesnemda).

Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland inviterer til seminar for å diskutere det norske barnevernet sett med utenlandske øyne.

Seminaret er mandag 22. oktober, kl. 15.00 – 17.00 på Amalie Skram, Litteraturhuset i Oslo. Siri Lill Mannes er ordstyrer.

22. October 2018

Ministry of Children and Equality