Barnevernfrokost: Standardisering av beslutningsprosessen i barnevernet

30. June 2023 @ 09:00 - 09:45

På fredagens barnevernfrokost gir Marina Snipsøyr Sletten en presentasjon med tittel: “Standardisering av beslutningsprosessen i barnevernet”. Presentasjonen vil fokusere på resultat fra studie om hvordan bruk av standardiserte kartleggingsverktøy virker inn på beslutningsprosessen i barnevernets undersøkelsesarbeid. Resultatene bygger på feltarbeid som ble utført i to barneverntjenester. På bakgrunn av funnene argumenterer Marina for at bruk av standardiserte verktøy virker inn på barnevernets skjønnsutøvelse som bidrar til en standardisering av beslutning arbeidet og en snever kunnskapsbase. Hun argumenterer også for at bruk av standardiserte verktøy ikke ser ut til å øke barnevernsansatte analytiske kompetanse og løser dermed ikke utfordringene i barnevernet.

Marina Snipsøyr Sletten jobber som  førsteamanuensis ved Institutt for velferd, ledelse og organisasjon (Høgskulen i Østfold). Hun har en Ph.D i samfunnsvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og hennes forskningsinteresser er blant annet innen barnevern, i tillegg til standardisering og digitalisering. Som førsteamanuensis underviser Marina, gir veiledning og forsker. Hennes siste prosjekt handler om digitalisering og samarbeidsprosesser i kommuner.

Hvordan delta på Barnevernfrokost

For å delta på webinaret klikker du lenken under og følger instruksjonene. Vi anbefaler å laste ned Zoom-applikasjonen på forhånd.

Meeting ID: 611 7470 0302
Passcode: Mj4rGpk5

Barnevernfrokost er en åpen webinar-serie om barnevern og barns rettigheter. Serien arrangeres av Centre for Research on Discretion and Paternalism (UiB) i samarbeid med Bergen kommune – Etat for barn og familie og Centre on Law and Social Transformation (UiB).

30. June 2023

(Styrerommet (17.103), Christies gate 17, University of Bergen