Barnevernfrokost: Hvordan opplever barn og foreldre barnevernssaker?

8. October 2021 @ 09:00 - 09:45

Hvordan opplever barn og foreldre barneverssaker? En av kjernefunksjonene i ethvert barnevernsystem er å beskytte og gjenreise barns integritet. For å utøve denne funksjonen er det avgjørende at profesjonelle i barnevernstjenesten har tilstrekkelig med kunnskap om hvordan barn og foreldre opplever barnevernssaker. Mangelfull innsikt i hvordan barn og foreldre erfarer barnevernssaker kan potensielt sett skade barns integritet og forhindre barns medvirkning – i strid med saksbehandlers intensjoner. I denne utgaven av Barnevernfrokost vil Professor Stefan Schnurr ta utgangspunkt i det sveitsiske barnevernet og et pågående forskningsprosjekt som studerer barns og foreldres erfaringer med barnevernet for å belyse hvilke forhold som best tilrettelegger for barns medvirkning og samtidig ivaretar deres selvstendighet og beskytter deres integritet. Foredraget holdes på engelsk.

Stefan Schnurr er professor or instituttleder ved Institute for Studies in Children and Youth Services ved University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland. Hans forskningsinteresser inkluderer sosialt arbeid, barne- og ungdomstjenester og deltakelse. Schnurr har ledet og deltatt i flere store forskningsprosjekt med formål om å forbedre og videreutvikle sosiale tjenester for barn og ungdom. I august og september har Schnurr vært gjesteforsker ved DIPA-senteret.

Passcode: zVCLK3rV
Meeting ID: 621 3321 9467

***

Barnevernfrokost er en digital seminarserie som arrangeres av DIPA-senteret i samarbeid med Bergen kommune – Etat for barn og familie og Centre on Law and Social Transformation (UiB/CMI).

8. October 2021

Bergen Kommune