Book launch: “Og viktigst er barnets beste”

21. November 2018 @ 10:30

Prof. Karl Harald Søvig and prof. Marit Skivenes will present on children’s rights and child protection at the launch of a new book by Geir Kjell Andersland.

The book lunch is open for everyone interested. Information from the Norwegian announcement by publisher Bodoni:

Geir Kjell Andersland (f. 1948) er jurist og politiker med særlig interesse for barns rettigheter og menneskerettigheter. Han har blant annet arbeidet som advokat, administrerendedirektør på Haukeland Universitetssykehus, regiondirektør i Bufetat og er nå avtroppende fylkesnemndsleder. Andersland har forfattet en rekke fagartikler i antologier, aviser, fagtidsskrifter og var redaktør for, og medforfatter i, antologien De Castbergske barnelover 1915–2015 (2015). I 2017 utga Andersland Sviket mot barndommen. Om Gunnar Staalesen, Varg Veum og barnevernet – sannhetsvitner og hjelpere for forsømte og sviktede barn.

Bokens forfatter runder 70 år 22. november i år. Dette har foranlediget den foreliggende samlingen av utvalgte artikler, debattinnlegg og kronikker, tidligere publisert i fagtidsskrifter og aviser gjennom de ti siste årene. I tillegg blir samlingens innledende og avsluttende artikkel, samt to andre tekster, publisert for første gang. Bokens viktigste budskap er kampen for å gi alle barn en god oppvekst og sikre dem deres grunnleggende rettigheter. For å oppnå dette kreves det kompetente fagfolk, engasjerte, handlingsrettede politikere og andre viktige medspillere, det være seg kunstnere eller samfunnsborgere. Boken inneholder også de av forfatterens mange bokanmeldelser som sterkest berører bokens tre hovedtema: barns rettigheter, barnevernets utfordringer og politikkens betydning.

21. November 2018

Akademika, Studentsenteret