Musikk mot utenforskap i arbeid med barn og unge

5. April 2019 @ 08:00 - 17:00

Om konferansen

I arbeid med utsatte barn og unge er musikk blitt en stadig viktigere redskap for å fremme deltakelse, fellesskap og mestring som samtidig kan forebygge utenforskap. På denne dagskonferansen får du høre om dette arbeidet.

Marit Skivenes, Dag Nordanger og Unni Johns har keynoter, og programmet rommer også andre spennende innspill og ikke minst musikalske innslag, blant annet fra unge mennesker som deltar i Kom Nærmere-prosjektet i Oslo.

Konferansen er et initiativ fra Nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi i barnevernsfeltet.

Arrangører er BufdirKunnskapsklyngen Polyfon ved GAMUT (Griegakademiets senter for musikkterapiforskning) ved Universitetet i Bergen, CREMAH (Senter for forskning i musikk og helse) ved Norges musikkhøgskole og Institutt for sosialfag ved OsloMet.

Konferansen er gratis og åpen for alle interesserte.

09.30  Kaffe

10.00  Musikalsk åpning og hilsninger

10.15  Marit Skivenes & Viggo Krüger: Kan musikkterapi være med å fremme et barnefokusert (child-focused) barnevern?
Marit Skivenes er direktør for Centre for Research on Discretion and Paternalism, og leder for forskningsgruppen DIPA (Discretion and Paternalism). Hun er også co-director ved CEIPAMM (Centro Europeo de Investigación. Políticas y Acción Para Los Menores y La Migración). Viggo Krüger er førsteamanuensis ved GAMUT, Griegakademiet ved Universitetet i Bergen.

10.45  Dag Nordanger: Musikk og traumebevisst omsorg
Dag Nordanger er doktor i psykologi og psykologspesialist ved Ressurssenter om vald, traumatisk stress og sjølvmordsførebygging (RVTS Vest). Han er også professor II ved Fakultet for helsevitenskap, OsloMet.

11.15  Unni Tanum Johns: «Det viktige var å bli forstått gjennom stemme, blikk og bevegelse» (gutt, 12 år). Gjensidighet, musikalsk gjenklang og utvidelse.
Unni Tanum Johns er førstelektor i psykologi, UiO. Hennes PhD omhandler emosjonsregulering i et nonverbalt intersubjektivt utviklingsperspektiv. Hun er spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi og musikkterapeut med videreutdanning i traumepsykologi, og har de siste 20 årene hatt sin kliniske stilling ved BUP Furuset i bydel Alna, A-hus. Hun underviser også ved RBUP og Norges musikkhøgskole, og har skrevet bøker og artikler om barne- og ungdomsterapi.

11.45  Lunsj

12.30  Christine Wilhelmsen: Om arbeidet med «Kom Nærmere Oslo»
Christine Wilhelmsen arbeider som musikkterapeut for Stendi AS og for Velferdsetaten/ Uteseksjonen, Oslo kommune.

12.45  Tatiana Palanca & Stina Ihle Amankwah: Om arbeidet med MIL – Møhlenpris idrettslag
Stina Ihle Amankwah er initiativtaker og student fra Bergen. Hun har en bachelor i internasjonal jus fra The Hague University of Applied Sciences, og holder på med en master i systemdynamikk ved UIB. Hun jobber med forebygging av tvangsekteskap og negativ sosial kontroll gjennom samtalegrupper, rollespill og dialogtrening ved Møhlenpris idrettslag, er mentor mot radikalisering i Bergen kommune, og er ansvarlig for utdanning av juniormentorer ved MIL/RVTS.
Tatiana Palanca er initiativtaker av musikkverkstedet ved Møhlenpris idrettslag. Hun er kjent som artisten Miss Tati og samarbeider med Fargespill Bergen og Oslo som gjesteartist. Hun jobber ellers som vokal instruktør og har bl.a. gjort oppdrag for Kom Nærmere, AKKS Bergen og Oslo, og er mentor for nylig etablerte artister med innvandrer bakgrunn.

13.00  Viggo Krüger: Erfaringer fra ERASMUS+ prosjektet STALWARTS (Sustaining Teachers and Learners with the Arts)

13.15  Maren Metell: En sosial og musikalsk møteplass for utsatte sped- og småbarnsfamilier
Maren Metell er musikkterapeut og synspedagog og for tiden ansatt som universitetslektor ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen og doktorgradskandidat ved Nordoff Robbins/ Goldsmiths, University of London.

13.30  Kaffe

13.50  Musikalsk innslag

14.00  Kjersti Johansson: Musikktilbud i Uteseksjonen, Oslo kommune
Kjersti Johansson er musikkterapeut ved Haug skole og ressurssenter og har doktorgrad I musikkterapi fra Norges musikkhøgskole.

14.15  Christine Wilhelmsen & Thomas Barstad: Musikkterapi og erfaringskompetanse i kommunalt arbeid
Thomas Barstad er erfaringskonsulent i Velferdsetaten/Uteseksjonen, Oslo kommune.

14.30  Gisle Fuhr: Relasjonelt perspektiv på musikkterapi med ungdom i barnevernet
Gisle Fuhr er musikkterapeut og stipendiat i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole, hvor han skriver om den terapeutiske relasjonen i musikkterapi med ungdom under barnevernets omsorg.

14.45  Ingeborg Nebelung: Musikkterapi som premissleverandør i utviklinga av en barnevernsinstitusjon – et aksjonsforskningsprosjekt
Ingeborg Nebelung er musikkterapeut og stipendiat i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole.

15.00  Ingvild Stene: Fra musikkrelasjon til sosiale relasjoner – om å oppnå trygghet og tilhørighet gjennom terapeutisk musikklytting (TML)
Ingvild Stene er musikkpedagog, musikkterapeut, psykoterapeut og stipendiat ved Norges musikkhøgskole. Hun har lang erfaring med ungdom i psykisk helsevern og har utviklet metoden «Terapeutisk musikklytting» (TML).

15.15  Musikalsk avrunding

15.30  Avslutning av konferansen

19.00 Konsert på OsloMet
med ungdom fra Kom Nærmere Oslo, Uteseksjonen, Forandringshuset på Grønland, med flere.

Arrangementet på Facebook

Informasjon om konferansen i Facebook

5. April 2019
Event Category:
Website:

Venue

Pilestredet, Oslo
Stenbergsgata 26, rom X158 + Google Map

Organizer

Bufdir, Kunnskapsklyngen Polyfon ved GAMUT (Griegakademiets senter for musikkterapiforskning) ved Universitetet i Bergen, CREMAH (Senter for forskning i musikk og helse) ved Norges musikkhøgskole og Institutt for sosialfag ved OsloMet.