Foredrag: Et barnevern i krise?

2. February 2018 @ 10:00 - 11:00

Researcher Hege Beate Stein Helland will hold a lecture on the topic of The Norwegian child welfare service at Faglig-Pedagogisk dag.

The lecture will be held in Norwegian. The event is open for everyone.

Et barnevern i krise? Om skjønn, legitimitet og beslutninger i barnevernet.

Det har stormet rundt norsk barnevern den siste tiden, og barnevernets beslutninger har tidvis vært under massiv kritikk fra flere hold. Men hvorfor er det slik? Noen mener dette kan forklares ved at den sterke vektleggingen av barns rettigheter i Norge utfordrer kulturer og praksiser i mange samfunn. Andre mener barnevernet ikke har forståelse for andre kulturer og at inngrepene de gjør krenker retten til privatliv og familieliv.

Hege Beate Stein Helland er forsker ved forskningsprosjektet Adopsjon som barnevernstiltak og er tilknyttet Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap og Centre for Research on Discretion and Paternalism som ledes av professor Marit Skivenes.

Ved Centre for Research on Discretion and Paternalism forskes det på noen av de mest grunnleggende temaene i samfunnsvitenskapen, der en studerer statens bruk av makt mot sine borgere, og begrunnelsene til statlige inngrep i folks liv.

Foredraget starter kl. 10:15.

2. February 2018
Website: