Barnevernsfrokost: Adopsjon som barneverntiltak

13. January 2021 @ 09:00 - 09:45

Hege Stein Helland sitt doktorgradsprosjekt utforsker begrunnelser for adopsjoner utan samtykke i Norge og England. Dette er ansett som det sterkeste tiltaket i den norske barnevernloven, men beslutningstakere gis få retningslinjer for hvordan de skal vurdere når en adopsjon bør vedtas eller ikke. Hvordan vurderer og rettferdiggjør beslutningstakere i barnevernet, fylkesnemnda og rettsvesenet slike intervensjoner? Helland har blant annet studert beslutningstakere sine skjønnsmessige vurderinger når de presenteres for en mulig adopsjonssak. Hva er det som gjør at en sak vurderes som en adopsjonssak eller ikke?

Innleder: Hege Helland, stipendiat ved Centre for Research on Discretion and Paternalism, Universitetet i Bergen.

Delta: https://uib.zoom.us/j/64227023726?pwd=ZXlwMWx0bHhJQkxqTTBIUGFhTXRrZz09

Dette er et webinar i en webinarserie om barnevern og barns rettigheter, arrangert i samarbeid mellom Centre for Research on Discretion and Paternalism, Centre on Law and Social Transformation og Bergen kommune – Etat for barn og familie.

13. January 2021