Barnevernfrokost: Omsorgsovertakelser av nyfødte rett fra klinikken

3. November 2020 @ 09:00 - 09:45

Ida Juhasz sitt doktorgradsprosjekt utforsker begrunnelser for statlig inngripen i privatlivet, gjennom en studie av beslutninger om omsorgsovertakelser av nyfødte. Hvordan begrunnes og rettferdiggjøres beslutninger om omsorgsovertakelse rett fra klinikken? Hvordan gjør Fylkesnemnda vurderinger om sannsynligheten for framtidig omsorgssvikt? Gjennom analyse av vedtak fra Fylkesnemnda utforskes skjønnsrommet gitt og brukt for et sett komplekse og usikre barnevernssaker som det finnes lite systematisk kunnskap om.

Ida B. Juhasz er stipendiat ved Centre for Research on Discretion and Paternalism og Institutt for administrasjonogorganisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen.

Delta:

Dette er første webinar i en webinarserie om barnevern og barns rettigheter, arrangert i samarbeid mellom Centre for Research on Discretion and Paternalism, Centre on Law and Social Transformation og Bergen kommune – Etat for barn og familie.

3. November 2020
Event Category: