Barnevernfrokost: Kunnskapsbasert foreldreveiledning for flyktningfamilier (Ragnhild Bjørknes)

14. January 2022 @ 09:00 - 09:45

Foreldreveiledning har allerede vist seg å være et effektivt verktøy for å hjelpe foreldre til å utvikle gode foreldreferdigheter. Likevel vet vi lite om foreldreveiledningen er tilpasset godt nok og hvordan det påvirker foreldreomsorgen for familier med flykning eller annen minoritetsbakgrunn. I introduksjonsprogrammet er foreldreveiledning obligatorisk og ulike veiledningsprogram brukes som tiltak i barnevernet. For å kunne drive kunnskapsbaserte og likeverdige tjenester må forskning prioriteres.

Ragnhild Bjørknes er Professor ved HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen. Hun har lang erfaring med forskning på foreldreveiledningsprogram for minoritetsfamilier. Presentasjonen vil belyse ulike forskningsstudier og implikasjoner for praksis.

Zoom-lenke:

Passcode: 3bnC68gk