Barnevernfrokost: Til barnets beste – Familieliv for barnevernsbarn

2. December 2020 @ 09:00 - 09:45

Hvordan ser den europeiske menneskerettighetsdomstolen på retten til familieliv og på prinsippet om barnets beste i adopsjonssaker?

Retten til respekt for familielivet skal sikre alle borgere beskyttelse mot uberettiget inngripen fra staten. Men i barnevernssaker har staten også en plikt til å gripe inn i familielivet dersom det er nødvendig av hensyn til barnet. Slike inngrep er ofte kontroversielle, og noen av de mest konfliktfylte sakene havner i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD). Domstolens avgjørelser får stor betydning for praksis i det norske rettsvesenet. Men hvordan ser EMD på barnets rett til familieliv når barnet ikke lenger kan leve med sin biologiske familie? Hvordan definerer de familiebegrepet? Og hva er til barnets beste i tilfeller der barnet har tilknytning til både den biologiske familien og til fosterfamilien?

Innleder: Jenny Krutzinna – forsker ved Centre for Research on Discretion and Paternalism, Universitetet i Bergen.

Presentasjonen vil bli holdt på engelsk, men det vil være mulig å stille spørsmål på norsk.

Delta:

Dette er et webinar i en webinarserie om barnevern og barns rettigheter, arrangert i samarbeid mellom Centre for Research on Discretion and Paternalism, Centre on Law and Social Transformation og Bergen kommune – Etat for barn og familie.

2. December 2020